Make your own free website on Tripod.com

Kutu Anjing

 

 

 

 

Ini adalah kutu anjing. Ia mampu melompat sejauh 7 meter menggunakan kakinya. Membawa penyakit Demam riketssia.

Gambar kutu anjing di bawah electron mikroskop. Macam alien tak?

 

kepala kutu flea.

 

 

Kutu Kepala.

Ini kutu kepala atau nama sainsnya pediculus humanus. Boleh menjelajah sejauh 10 meter pada malam hari mencari perumah baru sewaktu perumah sedang tidur.

Ini kepala kutu kepala.

 

Kutu Rambut Kemaluan

Ini kutu yang hidup pada rambut dikamaluan. Take care your hygiene.

 

Cacing

Cacing Shistosoma mansoni. Dibawa oleh sejenis siput air tawar. Dan juga sesetengah ikan air tawar . Jangkitan teruk mengakibatkan kerosakan beberapa organ dalaman. Cacing ini jantan dan betinanya bergabung untuk seumur hidup. Yang kecil tu jantan.dan badan yg besar tu cacing betina.Pendek kata mereka bersetubuh sampai mati.

ini kepala jantan dan betina.

 

Cacing Gelang (Ascaris lumreicoides)

Bagi rakan rakan dari kampung…..najis yang bercampur cacing ni mungkin dah biasa yer. Tapi sekarang kes cacing dah berkurangan. Sebab semua dah reti pakai kasut. Lagi pun dah banyak kerajaan buat pembangunan kesihatan dan pembelajaran kesihatan.

ini pulak telur cacing gelang.

 

Cacing Jarum

ini pun sama gak laa….dah jarang ada lagi…selalu kalau kena..asyik korek punggung jer.

 

Giardia Lamblia.

 ini pula sejenis parasit satu sel yang kalau jangkit menyebabkan cirit birit. Dan akan demam Beaver fever. Selalunya dalam najis haiwan liar.

ini dibawah electron mikroskop.

Trichomonas Vaginalis

ini pulak parasit yg menyebatkan kegatan didalam vagina wanita. Selalu terjadi akibat seksual transmitted.

di bawah pemeriksaan mikroskop electron.

 

Tripanosoma

Yang bulat tu sel darah manusia. Yang macam ginseng tu lah tripanosoma….menyebabkan demam tidur. Yang dijangkit akan merasa ngantuk yang teramat. Dibawa oleh sejenis lalat. Esakit selalu mati dalam tidur kerana kekuranbgan oksigen.

 

 

 

 

 

 

 

Toxoplasma gondii(parasit dalam najis kucing)

ini adalah gambar serangan parasit dari kucing. Yang besar bulat dan mengerutu adalah sel darah putih. Yang macam polo tu..seldarah merah kita. Dan yang macam bulan sabit tu adalah parasit.

 

Hama yang menyebabkan allergic.

haa..ini kalau ada yg alah kat bantal ..ini lah house dust mice yg sebabkan arlergic tu. Selkalu kat tilam dan bantal.

 

 

Kudis buta

 

kalau ada sapa yang gatal celah celah anggota badan…merah merah..kemungkinan haiwan ini sedang meratah ratah isi anda. Bersembunyi dalam gua yang dibuat di bawah kulit. Dan mengorek ngorek bila malam hari. Pesakit akan gatal.

 

HIV

ini pulak gambar virus HIV……..virus ni boleh ubah bentukpermukaan dan menyebabkan kekadang sukar dikasan melalui pemeriksaan biasa. Menyamar lah tu,……

Ok lah…

Malas nak cari lagi

Tapi kalau ada yg nak Tanya salah satui dari haiwan ni…tanyalah..kalau saya tak tau saya refer.

Nak gi cari kuaci kejap……